Friday 15 February 2013

TENANG BERPANTANG SELEPAS CESAREAN


Salam semua...
Bersalin secara pembedahan atau cesarean section  (c-section) bukanlah satu pilihan yang diinginkan oleh kebanyakan ibu-ibu yang mengandung. Namun, kaedah bersalin ini tidak perlu dirisaukan dari segi persediaan dan penjagaannya. Keputusan doktor untuk menjalankan c-section adalah apabila merasakan bahawa kelahiran secara c-section adalah lebih selamat berbanding kelahiran normal.


Ramai juga ibu-ibu yang bersalin secara c-section ni takut nak makan jamu dan yang paling nightmare sekali bila sembelit. Ouch, ngilu terasa di perut. Alhamdulillah, saya sendiri yang bersalin caesar dan mengambil Set Bersalin Shaklee. Takut juga nak ambil jamu maklumlah anak masih di NICU jadi jamu bukanlah pilihan yang sesuai kena cari supplement yang melengkapkan nutrien untuk diri dan baby. 

Apa kandungan Set Bersalin Shaklee yea:


Jom tengok Set Bersalin Shaklee, yang terdiri daripada:

  • Vitamin B Complex Dengan Asid Folik (40 tabs)
  • Vitalea / Multivitamin Dengan Zat Besi (40 tabs)
  • Vitamin C (40 tabs)
  • Zink (40 tabs)
Apa kepentingan mengambil vitamin-vitamin ini?

 1) Vitamin B Complex Dengan Asid Folik

B Complex bertindak sebagai penenang dan mengelakkan stress atau meroyan di kalangan ibu berpantang. Ia juga berupaya meningkatkan pembentukkan sel darah merah dan sangat penting untuk menukarkan makanan yang kita ambil menjadi tenaga. Justeru, ibu-ibu akan merasa lebih bertenaga dan kurang letih. Vitamin ini juga memelihara kulit dari dalam dan penting untuk kecantikkan, sesuai dengan namanya B for Beauty.

2) Vitalea / Multivitamin Dengan Zat Besi

Memang diperlukan untuk ibu berpantang kerana vitalea membekalkan 23 jenis vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh, tetapi sukar diperolehi sewaktu berpantang kerana kebanyakkan makanan perlu dielakkan semasa berpantang (pantang makan). Zat besi pula sangat diperlukan oleh tubuh untuk menghasilkan sel darah merah, bagi menggantikan kehilangan darah semasa proses kelahiran. Ibu-ibu yang kekurangan vitamin ini, akan kelihatan pucat, letih dan tidak bermaya.

3) Vitamin C

Sangat penting untuk penyembuhan luka jahitan serta membaik pulih tisu yang rosak selepas bersalin. Juga penting untuk meningkatkan sistem pertahanan badan kerana sebiji vitamin C Shaklee menyamai 7 biji setengah kita makan buah oren. Vitamin C juga penting dalam membentuk kolagen dan penting dalam kecantikkan kulit.

4) Zink

Sangat penting untuk membaik pulih luka jahitan dan luka dalaman. Makanan yang kaya dengan zink ialah ikan haruan. Agak sukar untuk memasak ikan haruan setiap hari, ditambah pula dengan harganya yang agak mahal. Justeru, pengambilan zink setiap hari adalah pilihan yang tepat bagi ibu berpantang. Zink juga membantu mengatasi masalah 'kedinginan' selepas bersalin, dan pengambilan zink oleh ibu menyusu akan menjamin bayi membesar dengan optimum.

Plus...


5)Energizing Soy Protein (ESP)


Sebagai tambahan untuk ibu-ibu bekerjaya yang menyusukan anak secara eksklusif, anda juga boleh mengambil ESP. ESP merupakan protein soya berkualiti tinggi yang bukan sahaja MEMPERCEPATKAN PENGHASILAN SUSU, namun bermanafaat juga untuk mencantikkan kulit menjadi lebih gebu dan halus, menganjalkan kembali payudara yang kendur dan mengatasi masalah kulit seperti eczema, jeragat, jerawat dan parut campak.  


Jangan tak tahu, ibu yang bersalin caesar ni memang perlukan protein untuk membaiki tisu kulit, kalau makan telur, ikan gatal pulak kan kata orang tua. ESP memang sesuai untuk anda, campurkan dengan apa-apa minuman kecuali minuman berkafein memang yummy dan mengenyangkan. Nutrien yang ada dalam Set Bersalin ni memang diperlukan terutamanya kepada bayi pramatang. Alhamdulillah bukan saya sahaja berpuas hati tapi ibu-ibu lain juga..tak percaya???Let's the pic talk..





Untuk lebih TIPS EKSKLUSIF & KONSULTASI PERCUMA

Hubungi:  Sms/ Whatsapp: 019 -5235822
Add FB Chat: Nafisah binti Abdul Latif 
LIKE Fanpage: Sihat & Cergas

No comments:

Post a Comment